Når det gjelder veisalting, er det kloret i saltet som er synderen. Klor binder seg lett til andre grunnstoffer som oksygen eller metaller. Nedbrytningsprosessen (rust), begynner derfor med kloret i saltet. Dette saltet er det svært viktig å få fjernet så fort som mulig. Å fjerne bundet salt ved å skylle med ferskvann er en håpløs oppgave, men ved å skylle med DSALT vil kloret i saltet slippe fra underlaget, skylles av med vannet og rustprosessen bremses. I DSALT har vi også tilsatt korrosjonshemmere som ytterligere forsinker rustprosessen.
When it comes to road salt, it is the chlorine in the salt that is the culprit. Chlorine binds easily to other elements such as oxygen or metals. The decomposition process (rust), therefore, begins with the chlorine in the salt. It is very important to get this salt removed as soon as possible. Removing bound salt by rinsing with fresh water is a hopeless task, but by rinsing with DSALT, the chlorine in the salt will loosen from the substrate, floats off with the water and slow down the rust process. In DSALT, we have also added corrosion inhibitors that further delay the corrosion process.

Problemet med rene metaller er at de oksyderer når de blir eksponert for oksygen og vann/fuktighet. Stål ruster, kobber irrer og aluminium korroderer. Prosessene skjer fort, og det rene metallet omdannes raskt tilbake til et stoff som ligner på det opprinnelige råstoffet.
Salt sørger for at oksygen og fuktighet ikke forlater et korrosivt materiale. Et eksempel er stålbåter og containere mm. Ved vedlikehold klarer man ikke å sandblåse eller slipe vekk alt salt fra porene i stålet. Og som mange ikke vet inneholder også sanden som det blåses med salter, og mange såper inneholder salter. Så for å fjerne det skadelige saltet helt, så må DSALT benyttes slik at kloridet i alt saltet slipper bindingen til underlaget og flyter vekk med vannet når man skyller etterpå. Så enkelt kan det faktisk gjøres.
Tester viser at en vask med DSALT reduserer det resterende overflatesaltet til 1mg/under 1mg pr m2!
The problem with pure metals is that they oxidize when exposed to oxygen and water/humidity. Steel rusts, and aluminum corrodes. The processes take place quickly, and the pure metal is quickly converted back to a substance similar to the original raw material.
Salt ensures that oxygen and moisture/humidity do not leave a corrosive material. An example is steel boats and containers etc. During maintenance, it is not possible to sandblast or grind away all the salt from the pores in the steel. And as many do not know, the sand itself used for this contains salts, and many soaps contain salts. So, to remove the harmful salt completely, DSALT must be used so that the chloride in all the salt releases the bond to the substrate, and floats away with the water when rinsing afterwards. That’s how easy it can be done.
Tests show that a wash with DSALT reduces the remaining surface salt to 1mg / less than 1mg per m2!