Salt og korrosjon

Salt er en stor utfordring. Både veisalt og sjøsalt skaper mye vedlikehold, forvitring og ødeleggelser, og det koster enorme summer årlig i salt/korrosjonsskader. I Norge saltes veiene med mer enn 300.000 tonn salt årlig. Dette medfører at kjøretøy ruster, og bymøbler, infrastruktur, bygninger, natur og fauna påvirkes alt negativt.

Gummi forvitrer, kobber irrer, og alt i kontakt med salt er utsatt. Veisalt er kostbart å påføre, men enda mer kostbart i det lange løp med tæring på infrastruktur, negativ påvirkning av natur/fauna, og økt bruk av kjemikalier, maling etc. i vedlikeholdet.


Salt and corrosion

Salt is a big challenge. Both road salt and sea salt create a lot of maintenance, weathering and destruction, and it costs huge sums annually in salt / corrosion damage. In Norway, roads are salted with more than 300,000 tons of salt annually. This means that vehicles rust, and urban furniture, infrastructure, buildings, nature and fauna are all negatively affected.

Rubber erodes, copper erupts, and everything in contact with salt is exposed. Road salt is expensive to apply, but even more expensive in the long run with corrosion of infrastructure, negative impact on environment, and increased use of chemicals, paint, etc.

Når det gjelder veisalting, er det kloret i saltet som er synderen. Klor binder seg lett til andre grunnstoffer som oksygen eller metaller. Nedbrytningsprosessen (rust), begynner derfor med kloret i saltet. Dette saltet er det svært viktig å få fjernet så fort som mulig. Å fjerne bundet salt ved å skylle med ferskvann er en håpløs oppgave, men ved å skylle med DSALT vil kloret i saltet slippe fra underlaget, skylles av med vannet og rustprosessen bremses. I DSALT har vi også tilsatt korrosjonshemmere som ytterligere forsinker rustprosessen.


When it comes to road salt, it is the chlorine in the salt that is the culprit. Chlorine binds easily to other elements such as oxygen or metals. The decomposition process (rust), therefore, begins with the chlorine in the salt. It is very important to get this salt removed as soon as possible. Removing bound salt by rinsing with fresh water is a hopeless task, but by rinsing with DSALT, the chlorine in the salt will loosen from the substrate, floats off with the water and slow down the rust process. In DSALT, we have also added corrosion inhibitors that further delay the corrosion process.

Problemet med rene metaller er at de oksyderer når de blir eksponert for oksygen og vann/fuktighet. Stål ruster, kobber irrer og aluminium korroderer. Prosessene skjer fort, og det rene metallet omdannes raskt tilbake til et stoff som ligner på det opprinnelige råstoffet.

Salt sørger for at oksygen og fuktighet ikke forlater et korrosivt materiale. Et eksempel er stålbåter og containere mm. Ved vedlikehold klarer man ikke å sandblåse eller slipe vekk alt salt fra porene i stålet. Og som mange ikke vet inneholder også sanden som det blåses med salter, og mange såper inneholder salter. Så for å fjerne det skadelige saltet helt, så må DSALT benyttes slik at kloridet i alt saltet slipper bindingen til underlaget og flyter vekk med vannet når man skyller etterpå. Så enkelt kan det faktisk gjøres.

Tester viser at en vask med DSALT reduserer det resterende overflatesaltet til 1mg/under 1mg pr m2!


The problem with pure metals is that they oxidize when exposed to oxygen and water/humidity. Steel rusts, and aluminum corrodes. The processes take place quickly, and the pure metal is quickly converted back to a substance similar to the original raw material.

Salt ensures that oxygen and moisture/humidity do not leave a corrosive material. An example is steel boats and containers etc. During maintenance, it is not possible to sandblast or grind away all the salt from the pores in the steel. And as many do not know, the sand itself used for this contains salts, and many soaps contain salts. So, to remove the harmful salt completely, DSALT must be used so that the chloride in all the salt releases the bond to the substrate, and floats away with the water when rinsing afterwards. That’s how easy it can be done.

Tests show that a wash with DSALT reduces the remaining surface salt to 1mg / less than 1mg per m2!

Hvordan virker DSALT?

DSALT er et mildt produkt som enkelt fjerner klor (salt består av natrium og klorid – NaCl) ved å bryte bindingen mellom kloridet og underlaget slik at saltet flyter/spyles av overflaten.

DSALT er svært effektivt, leveres i konsentrat, og blandingsforhold er 1:100. 1 liter DSALT gir 100 liter ferdig produkt for dsalting. Det er viktig å følge doseringen som er angitt på kannene. Blandingen kan økes i konsentrasjon om man har kraftig saltopphopning i f.eks motoren. Raisere og varmeveklsere på båt, men også saltbiler o.l. sliter med saltopphopning. Her vil kraftigere blanding ha en effekt på å løse saltet fra overflaten, og man kan gjenta behandlingen ved behov.

DSALT er et utmerket produkt, enten man er proffbruker eller privat.


How does DSALT work?

DSALT is a mild product that removes chlorine (salt consists of sodium and chloride – NaCl) by breaking the bond between the chloride and the substrate so that the salt flows / is flushed off the surface. DSALT is very efficient, delivered in concentrate, and mixing ratio is 1: 100.

1 liter of DSALT gives 100 liters of finished product. It is important to follow the dosage indicated on the jugs. The mixture can be increased in concentration if you have strong salt accumulation in, for example, the engine. A more powerful mixture will have an effect on dissolving the salt from the surface, and you can repeat the procedure if necessary.

DSALT is an excellent product, whether you are a professional user or private.

DSALT og rust/korrosjon

For å løse opp rust må man normalt ha en syre med PH 2 eller lavere. Det er svært surt og absolutt ikke å anbefale. DSALT vil ved dynking/bad derimot få rust til å slippe taket i jernet og ofte kan det enkelt skrubbes av med et håndkle eller grov klut om det får ligge et døgn.

To forskjellige korrosjonshemmere vil ved regelmessig bruk hindre salt i å feste seg og ny rust i å dannes.


DSALT and rust/corrosion

To dissolve rust, one must normally have an acid with PH 2 or lower. This is very sour and certainly not to be recommended. When soaking / bathing, DSALT will, on the other hand, get rust to loosen in the iron, and it can often be easily scrubbed off with a towel or cloth if it is left for 24 hours.

Two different corrosion inhibitors will prevent salt from sticking and new rust from forming.

Salt

  • Salt er et mineral bestående hovedsakelig av sodiumklorid (nacl)
  • Saltinnhold; sjøvann ca 3,5% – springvann ca 4mg per 100mg
  • Salt er hygroskopisk – dvs absorberer fuktighet fra luft
  • Salt øker vannets evne til å lede elektroner – hvilket øker korrosjonsprosessen
  • Klorid-ionene i salt bryter også ned det beskyttende oksid-laget som beskytter enkelte typer metall
  • Fjernes ikke saltet effektivt nok, vil det ligge under andre behandlinger som påføres senere
  • Salt er katalysatoren i korrosjon – påvirkes også av fuktighet, forurensing, temperatur, mengde og sur nedbør
  • Saltløsninger kan ikke nøytraliseres. Løsninger som er enten sure (pH 1,0-6,9) eller alkaliske (pH 7,1 – 14,0) kan nøytraliseres. PH i en saltoppløsning er 7,0. Ingen produkter eller stoff kan «nøytralisere» en løsning som allerede er nøytral.

  • Salt is a mineral consisting mainly of sodium chloride (nacl)
  • Salt content; seawater approx. 3.5% – tap water approx. 4mg per 100mg
  • Salt is hygroscopic – i.e. it absorbs moisture from the air
  • Salt increases the water’s ability to conduct electrons – which increases the corrosion process
  • The chloride ions in salt also break down the protective oxide layer that protects certain types of metal
  • If the salt is not removed effectively enough, it will be subject to other treatments that will be applied later
  • Salt is the catalyst in corrosion – also affected by humidity, pollution, temperature, amount and acid rain
  • Saline solutions cannot be neutralized. Solutions that are either acidic (pH 1.0-6.9) or alkaline (pH 7.1 – 14.0) can be neutralized. The pH of a saline solution is 7.0. No product or substance can «neutralize» a solution that is already neutral.

Corrosion

Det finnes mange typer korrosjon. Felles for dem alle er at saltet fremskynder korrosjonsprosessen.

De vanligste formene for korrosjon er:

 

  • OVERFLATEKORROSJON – generell korrosjon – jevn korrosjon på overflaten.

 

 

  • PITTING-KORROSJON – punktkorrosjon – typisk for aluminiumslegeringer, kommer ofte der oksidlaget på metallet er borte. Korrosjonen kan være langt mer fremtredende under f.eks et malingslag enn det man visuelt kan se på overflaten.

 

 

  • EROSJONSKORROSJON – oppstår ved bevegelse mellom metall og korrosjonsmediet. Typisk for rør og pumper, ventiler etc.

 

 

  • STAGNERINGSKORROSJON – oppstår steder hvor fuktighet ikke renner vekk eller fordamper. Typisk i pakninger, groper, skrue/mutterfester, kriker og kroker.

 

 

  • GALVANISK KORROSJON – oppstår når «edle» metaller er i kontakt med «mindre edle» metaller. Det «edle» metallet opptrer da som en katode, mens det «mindre edle» opptrer som anode. Metallene er elektrokjemisk ulike.

 

  • SPENNINGSKORROSJON – vises ofte som sprekkdannelser grunnet strekkspenninger og korrosjon. Kan ofte skyldes ytre belastning, variasjoner i temperatur sveising/varmebehandling etc.

 

  • ATMOSFÆRISK KORROSJON – oppstår når oksygen i luft reagerer direkte med metall og gjerne salt.

 

  • KJEMISK KORROSJON – oppstår ved kontakt mellom metaller og oksygen/hydrogen. Metallet reagerer ved å danne oksider, hydroksider eller sulfider.

 


 

There are many types of corrosion. Common to them all is that the salt accelerates the corrosion process.

The most usual forms of corrosion are:

 

  • SURFACE CORROSION – general corrosion – even corrosion on the surface.
  • PITTING CORROSION – point corrosion – typical of aluminum alloys, often occurs where the oxide layer on the metal is gone. The corrosion can be far more prominent under, for example, a coat of paint than what can be visually seen on the surface.
  • EROSION CORROSION – occurs when moving between metal and the corrosion medium. Typical of pipes and pumps, valves etc.
  • STAGNATION CORROSION – occurs in places where moisture does not drain away or evaporate. Typically, in gaskets, pits, screw / nut fasteners, hooks and corners.
  • GALVANIC CORROSION – occurs when «precious» metals are in contact with «less precious» metals. The «precious» metal then acts as a cathode, while the «less precious» acts as an anode. The metals are electrochemically different.
  • STRESS CORROSION – often appears as cracks due to tensile stress and corrosion. Can often be due to external factors, variations in temperature welding / heat treatment etc.
  • ATMOSPHERIC CORROSION – occurs when oxygen in air reacts directly with metal and preferably salt.
  • CHEMICAL CORROSION – occurs by contact between metals and oxygen / hydrogen. The metal reacts by forming oxides, hydroxides or sulfides.

Kontakt oss

Danwald Lønningen
Daglig leder / Partner
Telefon: +47 928 69 622
E-post: danwald@dsalt-staging.ccaflkbs-liquidwebsites.com

Thomas Warpe
Partner
Telefon: +47 918 98 460
E-post: thomas@dsalt-staging.ccaflkbs-liquidwebsites.com



Adresse:
Nye Sandviksveien 11, 5003 Bergen