
Skal forske på tiltak mot korrosjon
Korrosjon er et problem som har store kostnader for fiskeflåten, og som ofte rammer nyere båter som er bygget etter 2010.
Dykkerutstyr: Alle vet at saltvann fører til korrosjon.
De hadde korrodert sammen og lot seg ikke lenger skru fra hverandre… og da var det bare å kjøpe et nytt. Det ble en dyrekjøpt erfaring.
Felgene kan korrodere.
Han peker på at felgene lett korroderer, så det er viktig å få renset og tørket disse godt.
Saltet legger seg på hjullagrene. Saltløsningen kommer inn i navet.
Det kan bli mye korrosjon på bare en sesong, og derfor må sykler og elsykler som brukes om vinteren vedlikeholdes regelmessig.
Rust er noe av det som tar livet av flest biler hvert år.
Veisalt = mer rust
Veisalting i Norge sprer mikroplast fra Middelhavet.
Undersøkelser viser at veisaltet som legges ut på norske veier i store mengder hvert år, også inneholder mikroplast, ifølge NIVA.
Salting kan gi dårlig kontakt
Om vi ser på det i denne sammenhengen, fører økt bruk av salt til irr og korrosjon i kontakter og ledningsnett.
Saltforbruket i Oslo har nådd slike høyder at noen må sette foten ned, særlig når vi vet hvilke skader et økende saltforbruk medfører.
Vil prøve å redusere veisaltingen, men tør ikke fjerne det helt
Hvor skadelig er det egentlig hvis saltvann skyller over bilen din?
Hadde dette vært min bil, hadde jeg tatt en grundig vask så fort som mulig.
Slik takler du veisaltingen
Spesielt bart metall, men også lakkbeskyttelsen og selve lakken får gjennomgå dersom saltet får virke på det over tid.
Slik takler du veisaltingen
Spesielt bart metall, men også lakkbeskyttelsen og selve lakken får gjennomgå dersom saltet får virke på det over tid.
Veisalt, søle og steinsprut bidrar til at bilen faller i verdi, påpeker NAF.
Det verste er den rusten som du ikke ser. Det er mye du kan gjøre for å gi bilen din en lengre levetid.
Det kalde været vi opplever for tiden fører til stadig større behov for salting av veier.
Det mest effektive veisaltet er verst for bilen
Det saltes stadig mer på norske vinterveier.
Slik vil forskerne redusere saltingen på norske sykkelveier
Mer veisalt ga dårligere drikkevann.
Nå viser det seg at den økte saltingen har betydning for drikkevannet i området.
Dette elbil-problemet kan koste deg minst 10.000 kroner ekstra
Veisalt koster bilistene tusenvis av kroner i skader på bilene. Bodøs bilforhandlere merker en eksplosjon i antall skader på bil som følge av salt.
Eksplosjon i antall biler med salt-skader
Her er noen tips til hvordan du får din MC til å skinne.
Fjern veisalt! Salt er motorsykkelens største fiende og kan gi rustproblemer
Korrosjon er et problem som har store kostnader for fiskeflåten, og som ofte rammer nyere båter som er bygget etter 2010. Årsaken til dette kan blant annet være et økende omfang av utstyr av rusfritt stål. Samtidig er både dekk og skrog i malt svartstål. Ofte oppstår det derfor korrosjon hvor disse møter utstyr i rustfritt stål.
Skal forske på tiltak mot korrosjon på nye fiskebåter
I dag er det flere tekniske utfordringer med bruk av landstrøm og ladestrøm. Omformere på kai eller om bord i fartøy kan påvirke spenningskvaliteten i strømnettet, mens tilkoblingspunktet mellom fartøyets stålskrog og jordingsanlegg på land kan føre til korrosjon på skrog og kai.
Korrosjon en utfordring for elektrifisering
Salt water, on the other hand, can be dangerous to electronics. This is due to the NaCI (Sodium chloride) creating a chemical bond with many surfaces. These bonds happen immediately upon wetting — resulting in a salt residue remaining long after the water is gone.
How salt water affects electronics
I litteraturundersøkelsen er det gjort en gjennomgang av litteratur innen hvilke miljøskader bruk av avisingskjemikalier i vinterdriften kan gi overflatevann (flora og fauna), grunnvann, på planter og i jord.
Salt SMART Miljøkonsekvenser ved salting av veger -en litteraturgjennomgang
Vi vet at salting er svært skadelig, både for miljøet og dyrene våre. Ifølge en rapport Bymiljøetaten utarbeidet i 2016, er det dokumentert at salt skader vegetasjon langs vei og sykkelveier. I tillegg medvirker salting til økt korrosjon i metalldeler i biler, sykler, vegrekkverk og bygninger, og salt virker nedbrytende på vegdekket.
Veisalting er et stort problem
Saltet akselerer korrosjon hos jern og stål og dermed rustdannelse på kjøretøy. Selv om færre biler i dag skrotes på grunn av rust er det fremdeles vesentlige kostnader forbundet med reparasjoner og rustbehandling. VTI 39 anslår kostnadene ved korrosjon på grunn av vegsalting til 1500 kr per kjøretøy per år i Sverige. VTI-rapporten er fra 2006, og beløpet kan tilsvare ca 1500 NOK per kjøretøy per år i Norge nå. For hele den norske bilparken på ca 3 millioner biler tilsvarer dette 4,5 milliarder kr
Kostnader ved vegsalting for privatbilister
Kontakt oss
Thomas WarpeStyreformann/Partner
Telefon: +47 918 98 460
E-post: thomas@dsalt.no
Danwald Lønningen
Daglig Leder/Partner
Telefon: +47 9286 9622
E-post: danwald@dsalt.no
Adresse:
Helgesens gate 17, 5032 Bergen