Båt / Sjø / Fritid

Det er ikke bare veisalting som er en utfordring. Sjøsalt er sannsynligvis en større utfordring i omfang, enten man har et tankskip eller en liten snekke. Saltet setter seg på alt fra kalesjer, vinduer og skrog, til antenner og tauverk. Eller det setter seg på kaianlegg, utstyr og bygninger på land. Visste du at sjøbrisen kan bevege seg flere mil inn mot land? Salt i kombinasjon med sol er heller ikke noe f.eks glassfiber setter pris på. Det begynner nemlig å oksidere, og dette kan unngås ved å fjerne saltet. Så husk at glassfiber oksiderer ved eksponering av saltholdig overflate og sol. Vask båten med DSALT hver gang!

Salt som setter seg i båtmotorer er også en stor utfordring, og her får ofte saltet fritt spillerom, og det ligger og koser seg i alskens kriker og kroker, i pakninger etc. En båtmotor som blir flushet med DSALT kan skremme enhver når en ser hvor mye salt som kan ligge i en slik motor. Igjen er problemet at vanlig ferskvann fjerner ikke alt saltet. Ferskvann til motorflushing er vanlig, og hjelper litt. Det vil si; det er bedre å kun bruke ferskvann enn å ikke bruke i det hele tatt.

Bruker du derimot DSALT til motorflushing, oppnår man tre ting; det fjerner saltet, det beskytter motordelene mot rust/korrosjon, og det løser opp saltopphopninger som har dannet seg. Er motoren full av salt, så bør en kraftigere rens vurderes (av spesielt saltvannskjølte motorer), og utføres med en 3% blanding i stedet for den vanlige 1%-blandingen. La det stå 24 timer i motoren, før den flushes med rent vann og samme behandling gjentas 3 ganger. Er motoren ny og ellers er behandlet pent, så anbefaler vi å bruke DSALT i vanlig blandingsforhold (1:100) etter hver bruk, da tar du veldig godt vare på motoren din! Vår DSALT mikser er en svært enkel måte å benytte DSALT på.

Når du er ferdig med å bruke DSALT i motor og ellers på båten, så har du kanskje en liten skvett igjen. Hvorfor ikke bruke dette på annet utstyr? På utemøblene på bryggen, vinduene på båthuset, fiskeslukene eller rekkverket på huset?

ANBEFALING:

Å flushe motoren med DSALT fjerner effektivt nyanløpt salt, og etterlater en beskyttende hinne for fremtidig bruk i saltvann. Hvis motoren har hatt lang eksponering for saltvann, med krystallisert salt og korrosjon i kjølekretsen – så er det fortsatt mulig å fjerne saltet ved å bruke DSALT.

For best mulig resultat ved ekstra mye salt – bør prosedyren gjentas 2-4 ganger med minst 24t mellomrom, uten at motoren benyttes i saltvann. Dette for at DSALT skal få mulighet til å bryte ned større saltkrystaller som ofte bygger seg opp i vanskelig tilgjengelige steder. Det anbefales å tilføre kjølekretsen DSALT etter hver bruk for slike motorer. Det anbefales også å bruke DSALT før man spyler over båten med ferskvann, slik at saltet fjernes fra skrog, dekk, kalesje, vinduer etc.

DSALT er spesielt gunstig for;

  • Generell fjerning av salt på skrog – dekksutstyr – vaier/tauverk – kjetting – skvalpesone, annet utstyr mm.
  • Motorflushing/vinterkonservering
  • Forarbeid til maling/coating/zinking etc
  • Vinduer – bedrer sikt – hindrer nytt salt i å feste seg – kan bare puttes i spylervæsken
  • Vedlikehold av drev og propeller
  • Vedlikehold av kaiområder/utstyr/maskiner
  • Vedlikehold glassfiber
  • Deler kan legges i DSALT-bad, f.eks fiskesluker
  • Båtantenner mm.

Kontakt oss

Danwald Lønningen
Daglig leder / Partner
Telefon: +47 928 69 622
E-post: danwald@dsalt.no

Thomas Warpe
Partner
Telefon: +47 918 98 460
E-post: thomas@dsalt.no



Adresse:
Nye Sandviksveien 11, 5003 Bergen